nalleja ympärilläin

nalleja ympärilläin

torstai 21. heinäkuuta 2011

Kirppistelyä ja vähän karppauksestani

Virkatun parisängyn-
peitteen olen tehnyt itsekin,
mutta tämän löysin alkukesästä kirpparilta 7e hintaan. Löytö!! 
Juuri pojan sängylle sopiva. Aluspeite ei ollut paikallaan
kuvatessa, mutta jospa tuosta selvän saa.

Minua viehätti kahden eri värin käyttö palasessa,
kun yleensä tulee virkattua samalla värillä koko pala.

Kirppareita monta vuotta kolunneena, virkattujen
sängynpeit-teiden kohdalla on hinnanousu ollut huimaava.´
Kymmenen vuotta sitten peitteet olivat n.20e-30e.
Nyt vastaavista saa maksaa väh 50e


Karppausta                     
 Olen ollut osittainen  kasvissyöjä noin kuuden vuoden ajan.
Makkaraa en ole syönyt yli kymmeneen vuoteen.
En syö punaista lihaa enkä jauhelihaa lainkaan. Kaikki sai alkunsa siitä, että porsaan- ja naudanliha saivat jo ruuaksi valmistusvaiheessa aikaan hyvin etovan olon. Kanaruokia en nauttinut myöskään pariin vuoteen, mutta nyt ovat broileri- ja kanaruuat tulleet takaisin ruokavalioon. Kalaa on myös saatava pari kertaa viikossa. Tulee ihan himo.

Nyt viime joulun tienoilla näin televisiosta aamulla ennen töihin lähtöä Markku Veijalaisen haastattelemassa Antti Heikkilää vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta. Kiinnostus heräsi ja niinpä etsin netistä tietoa karppaamisesta ja huomasin sen olevan jotakin sellaista jota olen jo pitkään miettinyt.
Hankin itselleni Antti Heikkilän kirjan Ravinto ja terveys, ja sen luettuani jäi rasvaton maito pois.
Leipää syön muutaman palan päivässä yleensä iltasella. Puuron jälkeen minulla on jo tunnin jälkeen sellainen nälkä, että sitä en nauti nykyään lähes ollenkaan. Valkoista viljaa nautin hyvin vähän.
Nämä sivustot antoivat alkukipinän:
 http://www.mirjanetti.net/
 http://karppaus.info/                  
http://www.karppisiskot.wordpress.com/
 http://www.anttiheikkila.com/

Tämän vuoden puolella en ole syönyt lainkaan perunaa. Perunan lopetettuani minulla on jäänyt imelän syönti (karkit ja kahvileivät) todella vähiin. Noin kerran kuukaudessa tulee sellainen mielihalu, että jotain makiaa on saatava.
 En laske päivittäisiä hiilihydraatteja.  50hh tai alle on kuitenkin se määrä jonka ruuasta saan. Kaupassa tarkkailen eri tuotteiden hiilihydraattipitoisuuksia ja teen valintoja sen mukaan. Voin herkutella jos siltä tuntuu, mutta imelä ja herkut ei vain maistu.

Olen aikalailla normaalipainoinen joten mitään laihdutuksen takia tätä en tee. Huomaan kuitenkin "jenkkakahvat" vyötäröltä kadonneen.Oloni muuttui täysin sen jälkeen, kun peruna jäi pois. Väsymystä ei ole iltapäivisin lainkaan, ihon oudot kutinat jäi pois sekä ruuan jälkeinen turvotus katosi, samoin ajoittain vaivannut ummetus. Kaikista positiivisin yllätys oli, että minua pitkään vaivannut yskä katosi, mutta jos nautin valkoista viljaa tai tai viljatuotteita enemmän, tulee vähän ajan päästä yskänpuuskat.

Liikun päivittäin koirani kanssa väh. 5-7km, kävellen,
juosten tai sauvakävellen. Liikuntaa ilman en voi olla.
Jos lenkki on jäänyt jostain syystä väliin,
olen levoton eikä uneni ole yöllä rauhallista.
Olen siis "lenkkiholisti". Tunnen vieroitusoireita:
päänsärkyä ym.

Tässä lenkkikave-rini lepäilee lenkin jälkeen.
Katse kylläkin on aneleva:"voi ei, ethän taas kuvaa".

 Erilaisia vähähiilihydraattisia sivuja selaillessani silmiini osui tuote nimeltä hapankaali. Olinhan minä sanan kyllä kuullut ja joskus kouluaikana sitä valmistettiinkin, mutta päällimmäisenä oli ihmetys, että kaikkea ne syökin.
Lukeman perusteella oli vielä terveellistä..
Kunnes sitten...
Ruokakaupassa silmiini pisti hapankaalirasiat ja siinä tutun myyjän kanssa jutellessa, totesi hänkin olevan hapankaalin ystävä. Uteliaisuus sai minutkin ostamaan rasiallisen ja se oli RAKKAUTTA ENSI LUSIKALLISESTA.
Netistä etsin sitten tuotteen valmistajan Rasilaisen Hapankaali (http://www.rasilaisenhapankaali.fi/),
ja totesin monipuolisen ruoka-aineen tulleen omaan ruokavaliooni. Sivuilta löytyy vielä valikoima  hapankaalista valmistatuista ruokaohjeista. Muutamia olen jo kokeillut esim.
                                   
 Hapankaali-kananmunapaistos
   1 rasia hapankaalia
   1 prk creme fraishea
   1 prk smetanaa
   3 kananmunaa
   ( 2tl sokeria)
   1/2 tl suolaa

 Sekoitetaan, kaadetaan vuokaan.     
 Paist. +150 ast.  n.45 min.

Hyvää esim.broilerin ja salaatin kanssa.     

Nykyään minulla menee hapankaalia viikossa väh. rasia. Käytän sitä esim. ruisleivän päällä, salaattina lämpimien kasvisten kera, raejuuston seassa, kananmunan seurana.
Hapankaalivalikoimasta herkukseni on tullut valkosipulihapankaali, perushapankaali kirvelee paljaaltaan suuta, mutta kyllä sekin ruuan sessa menee. Harmi ettei perhe ole ihastunut äidin herkkuun. =((
.

2 kommenttia:

eikku kirjoitti...

Karppaaminen on tehokasta ja siitä tulee hyvä olo! Nyt tosin itse olen ollut pari kuukautta tavallisella ruualla ja sen huomaa: paha olo on koko ajan! Syksyllä taas pakko aloittaa taas, kesällä vaikeempaa, kun mökeillään yms. ja hankalaa pitää eri ruokaa muun perheen kanssa!

Tellu-Tellervo kirjoitti...

Annelin blogin kautta tänne piipahdin. Minä aloitin karpaamaan tänä keväänä kaikilla tavoilla pöhäkän olon vuoksi :) Olen aina ollut makean perään, mutta nyt olen saanut syömisen kohtuuteen.
Minulla paino on tippunut 2 kg kuukaudessa pelkällä ruokavaliolla.
Heikkilä puhuu erityisesti keräkaalin puolesta, siinä kun on vitamiinit kohdallaan. Minä en innostunut hänen kaaliresepteistään, mutta tiedän monta henkilöä, joiden päivittäisen aterian pääraaka-aine on kaali ja lisukkeet vaihtuvat. Hapankaalia en minäkään ole "uskaltanut" maistaa, mutta kokemuksesi perusteella täytyy minunkin rohkaistua.
En huomannut katso oliko karppilinkeissäsi linkki karppien reselteihin mm. karpin ateriakirjaan, mistä löytyy tosi hyviä reseptejä mm. mutakakku (taltuttaa makeanhimon). Mukavaa kesän jatkoa sinulle!